2022 mar 31 By ad-minist 0 comment

 

Udviklingen går hurtigt inden for IT. Mindre virksomheder kan have problemer følge udviklingen. En virksomhed, der har forsøgt at tænke kreative er Dynamics Property.

Virksomheden har et skarpt fokus på at udvikle systemer til Ejendomsadministration. Det reelle fokus er alle de processer der omgiver ejendommen.

Ved at anvende et internationalt ERP-system – Microsoft Business Central – er det muligt at rekruttere dygtige software udviklere fra Indien, Letland og ja mange steder fra.

Udviklerne har naturligvis ikke forståelse for dansk ejendomsadministration, men er meget skarpe på platformen.

Moderne udviklingsteknikker med testdrevet udvikling er med til at understøtte ovennævnte outsourcing af arbejdsopgaver.

Det er imidlertid en udfordring ikke desto mindre at finde ressource der kan levere kode i en sådan kvalitet at andre kan vedligeholde den.

 

Ikke al udvikling udliciteres

 

Dynamics Property har dog valgt selv at løse kernesystemet, så al kode fremstår konsekvent. Tilgangsvinklen betyder imidlertid at virksomheden ikke har flaskehalse på udviklingssiden.

Systemet er bygget inde i Business Central, hvilket vil side der er tale om software fra Microsoft.  Dermed bliver ejendomsadministrationsdelen automatisk en del af Dynamics 365 platformen.

 

 

Outsourcing et ”no-go” på konsulentsiden

 

På konsulentsiden har virksomheden imidlertid en anden tilgang, nemlig at dialog er essentiel. Så hos Dynamics Property vil det altid være en konsulent med forståelse for administrationsbranchen man får i røret, eller korresponderer med pr. mail.

 

Business Central – ansvar

 

En ting er imidlertid skiftet og det er platformen, der har bevæget sig hurtigt i skyen. Det er Microsoft, der forestår driften af Business Central, medens f.eks. Dynamics Property tager sig af at tillægsløsningen altid virker.

At holde ejendomsløsningen kørende på AppSource er imidlertid en kerneaktivitet, hvor testansvaret ikke kan udliciteres til en underleverandør.

 

Frihed til at definere processer omkring ejendommen

 

Navisions gamle styrke var, at virksomheden kunne lave tilpasninger, for at optimere egne forretningsprocesser. Ulempen var at virksomheden forblev i låst i en gammel version, da det var komplekst (underforstået ”dyrt”), at foretage rettelser. Business Central råder bod på dette ved at holde tilpasninger adskilte fra basissystemet.

Best practice er imidlertid at lave automatiserede test til egne processer, således virksomheden kan være sikker på at ”logikken” fungerer som tilsigtet efterhånden som der kommer opdateringer.

I sådanne situationer er det et miks af ydelser der giver bedst mening. En konsulent med dyb indsigt forretningsområdet og evt. en udvikler der har en skarp teknisk kompetence, der er det optimale miks.

 

Konklusion

 

Under alle omstændigheder er der brug for at tænke kreativt for at undgå flaskehalse på det danske arbejdsmarked. Dynamics Property har sikker ikke fået den eneste løsning på problemet. Det hjælper imidlertid at være på en Microsoft baseret platform, hvor der er kompetencer at træk